Giv jeres tekst den opmærksomhed, den fortjener

KU273L0WTW.jpg

Vigtigheden af korrekturlæsning

Vidste du, at stavefejl og diverse grammatiske fejl kan få din virksomhed til at fremstå uprofessionel og utroværdig?

En tekst med fx stavefejl irriterer læseren og kan i værste fald gøre, at din virksomhed mister kunder. Det kan nemlig give et indtryk af, at virksomheden ikke har styr på tingene og ikke er til at stole på.
Undgå dette, og bestil korrekturlæsning af fx din virksomheds hjemmeside eller nyhedsbreve. Det er også muligt at bestille et sprogkursus, der kan forbedre din virksomheds muligheder for selv at skrive bedre tekster. Se priser her.
Er man flere i virksomheden, der kommunikerer skriftligt (fx på hjemmesiden), vil korrekturlæsningen sikre, at materialet er sprogligt konsistent. Det vil sige, at der bruges den samme type kommatering og den samme sprogbrug hele vejen igennem. Sproget repræsenterer dermed virksomheden som helhed fremfor de enkelte medarbejdere.

I tænker måske, at I nok skal finde fejlene i jeres tekst. I har jo stavekontrol. Stavekontrol kan være fin til at fange slåfejl; altså når I kommer til at trykke på en forkert tast, måske fordi I skriver meget hurtigt. Men faktisk er der rigtig mange tilfælde, hvor stavekontrollen ikke fanger fejlene, og det er derfor fordelagtigt at få læst korrektur.

Blot en enkelt stavefejl kan have kæmpe konsekvenser for din virksomhed

En britisk undersøgelse udført af Charles Duncombe viste, at bare en enkelt stavefejl kan halvere online salg. En virksomhed, han undersøgte, fordoblede sine indtægter efter at have rettet en fejl, hvilket han forklarer med, at det at stave korrekt har en kæmpe indflydelse på en virksomheds troværdighed. Udover problematikken med at kunne miste indtjening som resultat af stavefejl, nævner Duncombe en anden vigtig pointe; nemlig at stavefejl også kan få folk til at frygte, at de e-mails sms'er etc., de modtager, kan være spam.
En anden britisk undersøgelse af Global Lingo viser, at hele 59% af de adspurgte ville vælge en virksomhed fra, hvis der var stavefejl på hjemmesiden eller på markedsføringsmateriale.

Så der er altså som virksomhed rigtig god grund til at få læst korrektur på sine tekster.